Articoli

Negli anni ‘90, in cui sempre più si accentua la terziarizzazione della struttura economica, il processo di adeguamento organizzativo delle imprese ha investito pesantemente tutte le funzioni aziendali nell’obiettivo di trasformare i concetti fondamentali del fare management nella prospettiva di incrementare le performance e l’efficacia aziendale. L’accento si sposta sempre più sulle capacità delle risorse, sul loro grado di preparazione e cultura, elementi questi fondamentali per promuovere soluzioni elastiche e un modello organizzativo collaborativo fondato sulla professionalità, sul decentramento e articolazione delle responsabilità.

Amministrare Immobili | 2010

Lo sviluppo del settore immobiliare italiano nell’immediato e nel futuro prossimo sarà fortemente condizionato dalla presenza di organizzazioni ed operatori che abbiano sviluppato un sistema di conoscenze e cultura professionale che fino ad oggi è patrimonio solo delle imprese internazionali e degli operatori nazionali più organizzati ed evoluti.

Amministrare Immobili | 2010

In Italia il comparto residenziale ha sempre rappresentato la parte di gran lunga più consistente del mercato immobiliare, dopo la crisi del mercato che ha caratterizzato i primi anni ’90 e che ha determinato una notevole riduzione dei prezzi degli immobili, la propensione delle famiglie all’investimento nel settore è in significativo aumento.

Amministrare Immobili | 2010

È cosa nota come il mercato immobiliare sia condizionato da due elementi principali: l’andamento demografico di quel particolare territorio e i connessi flussi immigratori (o migratori) e la quantità di capitali disponibili all’investimento.

Amministrare Immobili | 2010

Nella fase storica attuale, in cui il ruolo delle tecnologie elettroniche e dei servizi finanziari diviene sempre più importante e addirittura essenziale per intere classi d’attività, occorre constatare che proprio nel settore di produzione della merce informazione, attività lavorative e settori tradizionalmente classificati come terziario risultano largamente dominanti, nel processo di valorizzazione, rispetto ai segmenti del ciclo produttivo della merce tradizionalmente classificati nel secondario, sui quali può rovesciarsi la dizione di servizi di impresa.

Amministrare Immobili | 2010

Manutenzione. Tecnica & Management | 2010

Atti di convegno

The property market and, in particular, the market of buildings for the services industry typically rate as “Class A buildings” those facilities that meet high quality standards. The definition of Class A buildings, drawn from financial rating models, is not always supported by precise, objective and scientific identification of its characterizing elements. This paper will illustrate criteria for determining the variables which support a property rating model, targeted at the identification of elements that can define the “quality” level of buildings according to performance-based criteria.
The research method applied has produced a classification of the most popular and internationally applied systems of building performance rating, based on functional and/or technological criteria. More specifically, this paper describes the assessment domains and the reference context/market taken into consideration by the various rating systems. The research work was developed into an identification of the parameters that can be applied to build a “property rating” model for the buildings for the services industry, and for the industrial plants used for logistics activities, these parameters being suitable to represent simulations of the overall performances of buildings.

European Real Estate conference |Milano (Italia)

This paper deals with two major questions:

  • what alternatives does a manufacturing company has when current space use is not sufficient, or it exceeds its needs following changes and transformation of the business
  • and what principal factors must be taken into account in the decision-making process about possible relocation

The corporate real estates of manufacturing firms in the Western world are very much similar to those of the tertiary sector. However, inertia compared to pure tertiary is apparent; a large part of the premises are in fact offices that to various extents are connected to stocks, laboratories, factories and manufacturing areas that cannot be relocated. Therefore intermediary alternatives between staying on the current location or total relocation have their reasons of being developed. This paper is based on literature studies and two independent surveys from two different geographical areas: Northern Italy and Sweden. Despite the various characters of the surveys, common conclusions can be made for a general understanding of the relation of FM factors that influence the location. A model is
created that systematises location alternative when space change must take place and relates also to the European manufacturing sector of today.

CIB W070 International Conference in Facilities Management “FM in the experience economy” |San Paolo (Brasile)

This document is part of the above wide research framework and it is intended to analyse the tools that measure and monitor the quality of the services provided by suppliers and contractors. Therefore the success of the outsourcing process depends not only upon the professionalism and skills of the partner/provider, but it is also directly influenced by the sense of responsibility with which the client takes on its new role. Only the most careful and evolved subjects face this issue with the adequate attention, and a-priori identify the tools and methods that will prove useful to monitor the performances of the service provider. The aim is to convey to operators an innovative culture of management, and the knowledge of new, more adequate tools to perform and monitor facility management services.

20th International Maintenance Conference | Verona (Italia)